Partnership met Netropolix

XsolveIT en Netropolix ontzorgen je samen op het vlak van IT

1.    Wat doet XsolveIT en wat is jullie visie erachter?

XsolveIT is de enige officiële concessionaris van Xerox in Vlaanderen en is dus monobrandverdeler: we verdelen enkel Xerox en we doen dat van A tot Z. Dat houdt in dat wij bevoorrechte partner zijn en dat wij deelnemen aan congressen over de ontwikkeling van nieuwe producten. Daarnaast mogen wij het volledige programma van Xerox voeren en hebben wij hiervoor een helpdesk opgezet. Xerox heeft wereldwijd zelf helpdesks. Enkel premium partners mogen dat overnemen. In België zijn wij de enige.

Met deze producten bieden wij het managed print services traject aan dat we volledig in eigen beheer nemen. Een klant heeft daardoor één vast aanspreekpunt voor het gebruik van zijn machines, de aanlevering van toners, de vervanging van een toestel …

In ons hoofdkantoor in Sint Niklaas en ons bijkantoor in Hasselt beheren 45 medewerkers 10 000 machines voor zo’n 5 000 klanten. Dat zijn voornamelijk kmo’s, aangezien we écht het verschil willen maken in hun dienstverlening. Onze klanten willen zich kunnen focussen op hun eigen business en niet bezig zijn met IT. Daarmee sluit onze visie uitstekend aan bij die van Netropolix.

“Wij servicen voornamelijk kmo’s die zich willen focussen op hun eigen business en niet bezig zijn met IT. Daarmee sluit onze visie uitstekend aan bij die van Netropolix.”

7 à 8 procent van onze machines staan niet fysiek in België, maar we beheren die wel. Als onze klant uit Geel beslist om in Milaan een kantoor te openen, dan beheren we die printer vanop afstand. Dat is het mooie aan de verdeling van een internationaal merk. Wij beheren printers vanop afstand, maar de techniekers zitten overal ter wereld.

Onze dienstverlening bestaat uit vier blokken. In de eerste ligt de focus op Printmanagement, waar de klant met een printerpark van een dertigtal machines alles controleerbaar wil houden. De tweede blok is Scanning & capture. Dit beslaat alles van scannen, OCR-toepassingen, workflow … Het derde is Cloud en Mobility: thuiswerken, afdrukken via een smartphone en meer. Het laatste is Printsecurity: je moet ervoor zorgen dat niet zomaar alles op papier het bedrijf kan verlaten.

Een printer is zoveel meer geworden dan doorsnee randapparatuur. Net zoals op je smartphone staan er vandaag apps op printers. Zo zijn er bijvoorbeeld apps die je in staat stellen in te loggen op je Office 365 account op de printer. Zo kan je rechtstreeks zaken aan het toestel printen.

 

2.    Waar maken jullie precies het verschil met andere bedrijven in de sector?

We proberen onze klant volwaardig te ontzorgen. Hij hoeft zich niets aan te trekken, wij zorgen dat alles in orde is. Dat is echt gelijkaardig aan wat Netroplix doet, maar dan op printgebied. Printen is niet het meest sexy onderdeel van IT-infrastructuur, maar het is een zeer onderschat element in de bedrijfsvoering. Iedereen vindt het normaal dat het werkt, maar als het niet doet wat het moet doen, dan is er grote paniek en heeft de klant iemand nodig om naar te bellen. Wij bieden dit aan met onze Welkomdesk. Daarin maken wij echt het verschil.

De benadering naar onze klanten toe is dan ook gefocust op drie pijlers: persoonlijk, professioneel en innovatief. Persoonlijk omdat we trachten onze dienstverlening zo dicht mogelijk bij de klant te houden en méér te hebben dan een klant-leverancierverhouding.

Op professioneel vlak verdelen we ons merk volgens de standaarden van de markt. We maken deel uit van een adviesraad waar we met Xerox rond tafel zitten om te kijken waarmee onze klanten bezig zijn. We worden daar ook constant op gemonitord. Dat houdt de kwaliteit hoog.

Het stuk innovatie slaat uiteraard op alles wat beweegt in onze sector. Zo wordt er minder geprint, maar wat er wordt geprint, moet er beter uitzien.

“We proberen onze klant volwaardig te ontzorgen. Hij hoeft zich niets aan te trekken, wij zorgen dat alles in orde is. Dat is echt gelijkaardig aan wat Netropolix doet, maar dan op printgebied.”

 

3.    Waar liggen vandaag de uitdagingen in jullie sector?

Zoals net gezegd, moet alles wat er wordt afgedrukt, er beter uitzien. Mensen verwachten dat de kwaliteit dik in orde is. Maar naast het beperkte printen en het sporadische scannen, wordt een printer vandaag echt gebruikt als een werkplekassistent. Zo kan het toestel tegenwoordig documenten automatisch vertalen en afdrukken. Je kan er extreem in gaan.

 

4.    Dat klinkt allemaal erg goed. Wat was dan voor jullie de voornaamste reden om een partnership aan te gaan met Netropolix?

We zijn er volledig van overtuigd dat we complementair zijn. We hebben niet de ambitie om in IT, infrastructuur, netwerken of wat dan ook te doen. Wij hebben ervoor gekozen om ons toe te leggen op alles wat met printing te maken heeft. Voor alles wat errond hangt, moeten we een andere partij contacteren. En in Netropolix hebben we die gevonden.

 

5.    Hoe ziet het partnership er concreet uit?

Wij zien de samenwerking wederzijds, waarbij Netropolix in omgevingen terechtkomt waar printing een belangrijk onderdeel is en andersom. Daarbij zijn wij expert in printing en is Netropolix expert in het voorkomen van IT problemen door verregaande proactiviteit bij kmo’s. Dat is ook waarom wij graag een samenwerkingsovereenkomst afsluiten. De combinatie van beide partijen is een echte meerwaarde waarbij één plus één meer dan drie is.

Bovendien is het naar klanten toe enorm sterk om elkaars expertise uit te spelen. Je kan niet alles zélf doen. Op een keer bereik je je grenzen. Het is fijn dat we met Netropolix toch het totaalpakket aan onze klanten kunnen aanbieden als twee bedrijven met dezelfde filosofie.

“Wij zijn expert in printing, Netropolix in het voorkomen van IT problemen door verregaande proactiviteit. De combinatie is een meerwaarde waarbij één plus één meer dan drie is.”

 

6.    Hoe is het partnership tot stand gekomen?

Wij werkten reeds enkele jaren samen met COVR, wat een paar jaar geleden geleden door fusie opgegaan is in Netropolix. Dat ging al erg goed. We hebben samen leuke dingen gedaan. Dat is flexibel blijven lopen, met veel respect voor elkaar. We zijn dan ook heel blij dat we het verhaal nu hebben kunnen doortrekken met Netropolix.

 

7.    Het partnership is officieel sinds juni. Wat is het grootste voordeel dat dit teweegbracht?

Het is zo dat we allemaal streven naar een uitbreiding van onze markt. Vandaag zitten we aan 10 000 machines, maar je wil altijd uitbreiden. Dankzij dit partnership zou dat wel eens kunnen. Dat komt uiteraard beide partijen ten goede.

Daarnaast hebben we 16 commerciële mensen op de baan. Zij krijgen regelmatig uiteenlopende vragen binnen. Die kunnen we niet altijd beantwoorden. Als je dan een netwerk van partners hebt, maakt dat het gemakkelijker. Je kan vol overtuiging een betrouwbare partner aanduiden. Je bent een ambassadeur of vertrouwenspersoon van elkaar. Mensen kopen nog steeds van mensen en moeten vertrouwen hebben in elkaar. We willen echt van het klant-leverancierverhaal af. We willen méér zijn en méér kunnen leveren. We willen zorgen wegnemen.

“Je kan vol overtuiging een betrouwbare partner aanduiden. Je bent als het ware een ambassadeur van elkaar.”

Als laatste moet je ook kijken naar de kmo-markt. Die is flexibel, uitdagend en innovatief. Je verwacht als ondernemer dan ook dat je partners meegaan in die tendensen. Zo kunnen wij aan de ene kant en Netropolix aan de andere kant een meerwaarde creëren voor onze klanten en een duurzame relatie opbouwen. En dat is waar het om gaat.

 

8.    Hoe zien jullie de samenwerking evolueren?

Ik hoop dat we de volgende jaren succesvolle dingen kunnen opzetten en een aantal leuke trajecten kunnen doen. Dat het een naturel wordt om samen te werken. Dat het een vanzelfsprekend verhaal wordt.

De samenwerking die we nu aangaan, die gaan we ook écht aan. Het is niet zomaar om met een partnership naar buiten te komen. Met Netropolix is het partnership het resultaat van een goede samenwerking tussen beide partijen.

Sinds het officieel maken van de samenwerking zijn er enkele dingen in een stroomversnelling gekomen. Het brengt een positieve vibe met zich mee. En dat mag wel. We mogen eindelijk eens positief nieuws brengen in deze tijden.

Het brengt een positieve vibe met zich mee. En dat mag wel. We mogen eindelijk eens positief nieuws brengen in deze tijden.

 

 

9.    Het voorbije anderhalf jaar bracht natuurlijk ook extra uitdagingen met zich mee. Hebben jullie hiervan impact ondervonden?

Toch wel. Je moet weten dat wij voornamelijk actief zijn in de kantooromgeving. Als dan plots iedereen moet thuiswerken, merk je dat er een heel deel wegvalt. We hebben hier en daar printers thuis geïnstalleerd, maar dat was voor veel bedrijven geen prioriteit. Hun medewerkers moesten eerst van thuis uit kúnnen werken.

Maar ook hier zie je hoe wendbaar de kmo-markt is. Ze zijn er flexibel mee omgegaan en relatief snel opgestart in vergelijking met grote organisaties. Daardoor konden wij eveneens snel aan de slag.

Natuurlijk zullen er zaken blijven, zoals thuiswerk. Dat zijn extra uitdagingen en nieuwe dynamieken voor iedereen maar dat houdt het uitdagend.

Meer info over Managed Print Services.